Featured image of post Review: High on Life

Review: High on Life

Aliens, pratende geweren, een goede dosis humor en bedacht door een van de makers van Rick and Morty. High on Life lijkt alle ingrediënten te hebben om een grote hit te worden, maar is het ook wel een beetje een goede shooter die lekker speelt? We zoeken het uit.

High on Life is een first-person shooter bedacht door Justin Roiland, een van de bedenkers en schrijvers van Rick and Morty. Als we de game starten, verspilt die geen tijd en begint de alien-invasie bijna meteen. Aliens, specifiek een alien-drugskartel (het G3-kartel), neemt de aarde over om mensen om te zetten in drugs. Aan jou de taak om wraak te nemen en de aarde weer terug te winnen. Om dat doel te bereiken, krijg je hulp van Gene om een bountyhunter te worden en om het kartel zo langzaamaan te vernietigen.

Om dat voor elkaar te krijgen, moet je aan de bak. Al direct aan het begin van de game vind je de eerste Gatlian. Een pratend pistool. Deze Gatlians zijn de ster van de game en zijn erg grappig. Ze maken regelmatig gevatte opmerkingen en grappen, laat staan als ze de 'fourth wall' breken. In totaal zijn er zes Gatlians in de game in verschillende varianten. Zo is er het pistool Kenny, Knifey het mes, Gus de shotgun, Sweezy de needler van Halo, Creature die projectielen lanceert en Lezduit de laser. Elke Gatlian is eigen type wapen, zoals pistool, machinegeweer of shotgun, en heeft een extra mogelijkheid. Dat maakt gevechten interessant en leuk. Zo kan je met de ene Gatlian panelen en obstakels wegblazen, met de andere een tijdbubbel maken die de tijd in de bubbel sterk vertraagt en met weer een andere vijanden naar je toe stofzuigen.

De wapens zijn origineel en grappig, het zijn leuke karakters. High on Life is een game waarin wel heel veel gepraat wordt en waar je van de humor moet houden. Mocht je de humor niet kunnen waarderen in de game, dan kun je via de instellingen van de game het gepraat van de wapens uitzetten. De hoofdpersoon praat overigens niet, dat vinden we wel wat jammer omdat het daardoor net wat minder ‘immersive’ is. In plaats daarvan praten de Gatlians voor jou en jij bent simpelweg bekend als de bounty hunter.

De gameplay bestaat dus vooral uit schieten. Daarnaast moet je af en toe een simpele environment puzzel oplossen en kun je ook op zoek naar collectibles en loot boxes. Daarbij heb je de Gatlians nodig om bepaalde gebieden te bereiken. In de game ben je vooral bezig met het jagen op hooggeplaatste figuren van het kartel, dat zijn de hoofdmissies. Je bezoekt daarbij mooie en kleurrijke werelden, die wat doen denken aan Outer Worlds. In totaal zijn er zeven bounty’s met boss fights. De boss fights zijn misschien het minst leuke van de game, omdat ze vaak wat eentonig zijn. Dat terwijl de normale gevechten wel leuk zijn.

High on Life heeft ook wat side missions, maar als je je puur richt op de hoofdmissies, dan ben je waarschijnlijk tussen de 8 en 10 uur bezig. Doe je ook wat side missions, dan loopt dat al snel op naar de 12 uur. Al met al is de game dus niet heel erg lang.

Conclusie

High on Life is een leuke shooter waarin je veel zal lachen. De werelden waarin je speelt zien er mooi uit en ogen aantrekkelijk. Ook is de gameplay goed, het is gewoon een lekkere first-person shooter. Je bent makkelijk in beweging, schieten gaat lekker en ook af en toe een executie uitvoeren is leuk. De game is niet heel moeilijk, dus als je graag stevig uitgedaagd wordt, dan zal High on Life je niet kunnen bekoren.  Ook zijn sommige gevechten, met name de bossfights, niet altijd even interessant.

Al met al is High on Life zeker een leuke game om even mee te pakken als je wat dagen vrij hebt in de kerstvakantie en al helemaal als je Game Pass hebt, omdat die daarin toch mee inbegrepen is.

Cijfer: 8,5

Gespeeld oppc (Xbox Game Pass)