Featured image of post Rechtszaken aangespannen om dataverlies SanDisk Extreme V2-ssd's

Rechtszaken aangespannen om dataverlies SanDisk Extreme V2-ssd's

Er zijn meerdere rechtszaken in de Verenigde Staten gestart vanwege problemen met de SanDisk Extreme V2-ssd’s van Western Digital. In totaal zijn er drie zaken in twee dagen begonnen met de bedoeling om er een groepsvordering (class-action lawsuit) van te maken.

Dat meldt Ars Technica. Meerdere media rapporteerden in mei dit jaar over het falen van de SanDisk Extreme-ssd's. De schijven zouden falen, met als gevolg dat data verloren ging en de schijven niet langer herkend worden als je 'm aansluit op een computer.

Western Digital erkende het probleem en bracht een firmware-update uit die het probleem moest verhelpen. Het gaf aan dat alleen bepaalde modellen van de SanDisk Extreme V2 getroffen zijn en dat disks die na de firmware-update gekocht zijn geen last zouden moeten hebben van het probleem.

Uit klachten van klanten en ook van The Verge lijkt het beeld te ontstaan dat dat niet klopt. Ook schijven die na de firmware-update gekocht zijn, kunnen stukgaan. Uit meldingen op Reddit lijkt het probleem bovendien ook te spelen voor andere SanDisk Extreme-modellen dan tot nog toe erkend door Western Digital.

Volgens Western Digital zijn de volgende schijven getroffen door het probleem: SanDisk Extreme Portable 4 TB (SDSSDE61-4T00), SanDisk Extreme Pro Portable 4 TB (SDSSDE81-4T00), SanDisk Extreme Pro Portable 2 TB (SDSSDE81-2T00), SanDisk Extreme Pro Portable 1 TB (SDSSDE81-1T00), Western Digital My Passport 4 TB (SDSSDE81-1T00).

Een van de aangespannen rechtszaken stelt dat vanwege het risico op permanent dataverlies de schijven waardeloos zijn geworden als je op zoek bent naar betrouwbare data-opslag. Hoewel Western Digital natuurlijk garantie biedt op defecte ssd's, geldt dat niet voor dataverlies als gevolg van het defect. Je moet dan zelf betalen voor dataherstel en je hebt geen garantie op succes. In de rechtszaak tegen Western Digital wordt geëist op geld terug, compensatie voor geleden schade en dat Western Digital stopt met de verkoop van de schijven totdat het probleem is opgelost of als de problemen duidelijk vermeld staan op de verpakking.