Featured image of post Zo zet je een FaceTime-gesprek op met Windows- en Android-gebruikers

Zo zet je een FaceTime-gesprek op met Windows- en Android-gebruikers

iOS en iPadOS 15 introduceren een nieuwe functie van FaceTime waarmee het mogelijk wordt om te facetimen met Windows- en Android-gebruikers. In deze howto laten we je zien hoe je een gesprek met niet-Apple-gebruikers kunt opzetten.

Om een (video)gesprek op te zetten met een niet-Apple-gebruiker, pak je je iPhone of iPad erbij en ga je naar de app FaceTime. Vervolgens tik je op de knop Maak link aan linksboven. Het deelscherm van iOS of iPadOS opent zich. Je kunt nu de link delen via bijvoorbeeld WhatsApp of Signal. Voordat je dat doet, kun je het gesprek nog een naam geven, door bovenin het deelvenster te tikken op Voeg naam toe. Voer dan een naam in en klik op OK.

Vanuit Windows of Android meedoen

Als je de link hebt doorgestuurd naar iedereen met wie je wilt bellen, hoeven ze de link alleen te openen om deel te nemen aan het gesprek. Op Windows werkt een FaceTime-videogesprek alleen nog met recente versies van Google Chrome en Microsoft Edge. Na het openen van de link in een van die browsers, vraagt FaceTime dan om je naam in te voeren. Doe dat even en klik dan op Ga door.

De browser vraagt dan om toegang tot de microfoon en webcam, indien aanwezig. Klik op Toestaan om die toestemming te geven. Je ziet dan meteen jezelf. Klik dan linksonder in het beeld op Neem deel om mee te doen met het (video)gesprek. Je moet nu wachten totdat je binnen wordt gelaten door de organisator van het gesprek.

Als organisator zie je nu dat er een verzoek is om deel te nemen aan het gesprek. Je kunt deze persoon toelaten door op het groene vinkje naast zijn of haar naam te klikken.

Conclusie

Een Android- en Windows-app waren mooier geweest, maar het is in ieder geval iets. We hebben je laten zien hoe je een FaceTime-gesprek op kunt zetten door een link te genereren en te delen met anderen. Ook weet je nu hoe je als Windows- of Android-gebruiker deelneemt aan een FaceTime-gesprek.